Barn og sykdom

Er barnet sykt kan dere gjerne registrere det selv på Kidplan, Vi oppfordrer til å fortelle oss om barnet har noe som kan være smittsomt, f.eks. barnesykdommer eller omgangssyke. Slik at vi kan følge opp med kompenserende tiltak og redusere eventuelle utbrudd. Husk å si ifra på morgenen om barnet ikke er helt i form, slik at vi kan følge ekstra godt med. Er vi i tvil tar vi kontakt slik at dere kan avgjøre hva som blir best. Noen dager blir formen bedre etter en tung start, andre dager kan det være tungt å være i barnehagen og hvile kan gjøre god

SYKDOM

En del av hverdagen for barn og voksne i barnehagen er hvordan vi skal forholde oss når barna blir syke. Når det gjelder barns sykdom avgjør barnets allmenntilstand hvorvidt barnet kan være i barnehagen. Dette med unntak av febersyke barn og i situasjoner som forutsetter forholdsregler for smitte av andre barn og voksne f.eks. barnesykdommer, omgangssyke og diaré.

Ved andre sykdommer blant barna tar personalet utgangspunkt i Helsedirektoratets retningslinjer for barnehager. Det viktigste er derfor at vi i en slik situasjon har en god kontakt med dere som foreldre, slik at vi sammen kan vurdere hva som er det beste både for det barnet som er sykt, og for de andre barna i gruppen, dersom det er fare for smitte.

Ved feber skal barna ha èn feberfri dag før de returnerer til barnehagen.

Ved oppkast/diarè skal barnet være hjemme 48 timer etter siste symptom.

Ved sykdom i personalet er det ikke bestandig vi har tilgjengelige vikarer å sette inn. Konsekvensene av dette er at planer og opplegg kanskje må utsettes/endres. Ved høyt fravær kan det være at barnehagen må redusere åpningstiden. Det skal alltid være en forsvarlig drift.